torsdag 10 januari 2008

Gubbarna i mitt minnesarkiv

Nåt man kan fundera på är hur egentligen hjärnan fungerar när det gäller att minnas saker. När vi satt på balkongen i Fuerteventura kom vi att prata om filmer och skådespelare och så hamnar man i det där: "du vet den där filmen....med han den där mörka killen.....som är gift med hon den där tjejen...som spelade i den där filmen om hon den där..." ja, och så där håller man på och så blir man till slut knasig för att man inte kommer på rätt namn och filmer och sånt.

Nu är det ju oftast bara att Googla lite snabbt och så har man alla bortglömda fakta. Men när vi var på semester var vi inte lika uppkopplade. Och det är då det här intressanta med minnet visar sig. Det var till slut namnet på en film och tre skådespelare som vi bara inte kom på. Vi grubblade och grubblade men det gick bara inte. Men under veckan så löste jag alla gåtorna.

Eftersom svaren ofta kommer så plötligt får jag bilden av mitt minne som ett jättestort stökigt arkiv där det jobbar små små gubbar i röda overaller och gula hjälmar. De här gubbarna letar förtvivlat i röran efter rätt svar när man skickar in en fråga. Vanligtvis finns svaren på de närmaste hyllorna och kan levereras relativt snabbt, men vissa frågor är knepigare. Som när de hittade svaret på skådelspelerskan. Då hade de letat i ett och ett halvt dygn och när de äntligen hittade svaret (i en dammig låda som stod längst upp på någon hylla och som säkert inte varit öppnad på tio år) så sov jag för klockan var fem på morgonen. Och då utbröt vild diskussion där argumentet "men hon ville ju veta så fort som möjligt" vann och de knackade på och väckte mig med beskedet att hon heter Marika Lagerkrantz. Jag undrade hur sjutton jag skulle minnas det till morgonen, men det gjorde jag faktiskt.

Och när namnet på filmen väl dök upp några dagar senare (av en ren slump när någon letade efter något helt annat i en låda och en filmtitel plötsligt fanns där helt ologiskt) så satt jag och åt middag när någon plötsligt viftade ivrigt med svaret framför ögonen på mig och jag var tvungen att säga "Lust och fägring stor" mitt i en mening som egentligen handlade om den goda pastan vi åt.

Man måste ändå säga att gubbarna gör ett himla bra jobb, i femskift säkert eftersom man tydligen har 24-timmarsservice. Men jag undrar om man inte kan beställa en större inventering och sortering i det där arkivet. Det verkar behövas.

Inga kommentarer: